Moni meistä menee siitä, mistä aita sattuu olemaan matalin. Netissä asioiminen on jo entuudestaan superhelppoa, mutta siitä huolimatta moni ei jaksa käyttää edes hieman aikaa kikkoihin, joiden avulla olisi mahdollista säästää pitkä penni (tai euro) nettiostoksissa. Mutta tämä on toisaalta ainoastaan hyvä juttu meille, jotka jaksavat. Koska yhä useampi jättää tarjoukset ja muut alennusmahdollisuudet käyttämättä, niin verkkokaupat pystyvät tarjoamaan jatkuvasti yhä parempia alennuksia meille ”tarjoushaukoille”.

Tarjouksia on netissä nykyisin niin monessa eri muodossa, että joskus niiden hahmottaminen voi olla jopa hankalaa. Tässä niistä muutamia yleisimpiä:

Alennuskoodit

Alennuskoodeilla tarkoitetaan numero- ja/tai kirjainyhdistelmiä, joiden avulla asiakas voi kerätä alennuksen verkkokauppaostoksen yhteydessä. Näitä alennuksia löytyy käytännössä joka suuruusluokassa ja ne voivat olla ns. ”cash back” tarjouksia, jolloin asiakkaalle hyvitetään takaisin tietty euromäärä tarpeeksi suuresta ostoksesta tai perinteisiä prosenttitarjouksia.

Tarjouskampanjat

Tarjouskampanjat ovat usein paljon mainostettuja tarjouksia ja niissä on kyse useimmiten tietyn ajan kestävästä tarjouksesta. Esimerkiksi, joskus asiakkaalle saatetaan tarjota ”osta 3, maksa 2” –tarjouksia, jotka ovat esimerkiksi voimassa kuukauden ajan. Näitä varten ainoastaan harvoin tarvitaan mitään alennuskoodia tai muutakaan lehtistä, vaan ne koskevat kaikki asiakkaita.

Tervetulotarjoukset

Tervetulotarjoukset ovat usein kaikista parhaita. Niistä hyviä esimerkkejä voisivat olla muun muassa ns. ”tilaa uutiskirje – säästä X% ostoksesta” –tyyppiset. Vastaavasti jotkin verkkokaupat voivat tarjota ensimmäisestä ostoksesta tietyn prosenttialennuksen.

Uutuustarjoukset

Kun kauppoihin tulee uutuustuotteita, niin joskus niihin liitetään myös erilaisia tarjouksia. Voit saada uutuustuotteen itsellesi alennushintaan esimerkiksi ensimmäisen viikon ajan, jonka jälkeen sitä myydään taas normaalihinnoin.

Loppuunmyynti

Loppuunmyynnit ovat usein melko harvassa, mutta sellaisen ansiosta voi tehdä huikeita löytöjä superedullisesti. Loppuunmyyntejä tulee esimerkiksi konkurssitapauksissa, mutta myös erilaisten kausiluontoisten tuotteiden yhteydessä. Hyvä nyrkkisääntö onkin: ”osta tuotteet silloin kuin muut eivät niitä halua”. Esimerkiksi talvitakin voit saada naurettavan halvalla keskellä kesää ja päinvastoin.

Halvin liike

Eihän tämä ole mikään alennus? Ei niin. Silti halvimman verkkokaupan ”normaalihinta” voi olla paljon parempi kuin kalliin verkkokaupan alennus. Muun muassa Vaivaton.com on loistava paikka sinulle, kun etsit edullisia vaihtoehtoja, joista et ole välttämättä ennen kuullut. Sen kautta voit hakea haluamaasi tuotetetta yli 1,000,000 tuotteen joukosta ja sivusto tarjoaa sinulle suoraan edullisimmat vaihtoehdot.

Nettialennukset ovat yleensä parhaita

Vaikka tarjouksia on aina ollut ja tulee myös olemaan kivijalkaliikkeissäkin, niin ovat nettikauppojen tarjoukset yleensä parhaimmasta päästä. Tähän syy on myös erittäin yksinkertainen, sillä nettikauppojen kulut ovat yksinkertaisesti niin paljon alhaisemmat. Siinä, missä moni kivijalkamyymälä joutuu maksamaan liiketilan vuokran, työntekijöiden palkat, sairauslomat ja niin edelleen, pienemmässä verkkokaupassa saattaa parhaimmillaan olla vain pari työntekijää. Näin ollen siis myös yhdestä uudesta asiakkaastakin on varaa maksaa enemmän.

Miten alennuksia voi löytää?

Toisin kuin todella moni edelleen luulee, niin alennuksiin voi myös itse vaikuttaa. Luonnollisin keino tarjouksien saamiseen on tietysti vain odotella, mutta laittamalla hieman omaa aikaa peliin, löydät juuri sellaiset alennuksen kuin tarvitset. Ehkäpä helpoin keino sopivan alennuksen löytämiseen on erilaiset tarjouskoodi sivustot. Näitä on nykyisin netti pullollaan ja löydätkin useita sellaisia kirjoittamalla esimerkiksi ”alennuskoodeja” suoraan Googleen. Tämän jälkeen kaikki on sinusta itsestäsi kiinni, kuinka paljon haluat vertailla eri mahdollisuuksia.